söndag 16 december 2007

Långkörning

Igår (fredag), så ungefär när lunchen borde ta slut så kallar Micke (min chef) in mig på kontoret.
Där han konstaterar att han har precis räddat med fredagskväll. varpå jag undrar på vad sätt då och får svaret "du ska köra till jönköping". Det var bara den "eeh ok, jaha, men visst, varför det?"

Ja ANI (nuvarande flintgroup) har en express upp dit som är superakut.
Mellan trelleborg och jönköping så är det ca 32 mil enkel resa, och en lastbil går inte snabbare än 90 km/h, så det tar typ 4 h att ta sig upp om man räknar in bensträckare och kissepaus. Bland det värsta var ju då att jag körde inte upp med full bil, utan med 1 sketen container som rymde typ 1000 liter färg.
1230 startar jag iaf från åkeriet, ca 1300 kör jag från trellborg mot malmö där jag måste flytta på bilen så att den inte blir inlåst. ca 1345 kör jag från malmö, sen är det bara plattan i mattan i 32 mil som gäller, runt 1700 var jag i norrahammar som ligger strax utanför jkg, och där var det bara till att kasta av container med färg, och ta med sig 6 tomma ner. Sen var det raka spåret ner till malmö igen, 2100 var jag nere malmö. Sjukt trött och sliten efter att ha jobbat i nästan 14h.

Vad lärde jag då mig av denna 64 milars tripp? Jo att det är sjuk tråkigt med långkörningar spec om man är helt själv i bilen och inte har en käft att snacka med, samt att i småland tycker de om broar, tallar och små skitsamhällen som är svåra som fan att hitta ut ur. Trots att jag hade gps så var det typ ren tur att jag kom ut ur norrahmmar, de småländska asen hade satt betongsuggor på flera av smågatorna.
Sen en sak som gör det hela ännu bättre är att de smålänningar jag pratade med fattade inte skånska, och det är sjukt irriterande när man ska fråga om vägen någonstans och de inte fattar vad man säger.
Som tur var så var han som lossade och lastade bilen åt mig dansk, vilket var helt underbart, för vi förstog varandra hur bra som helst.

Inga kommentarer: