fredag 31 augusti 2007

Fredag

Ja då var det dags för den där magiska dagen igen Fredag, och precis som alla andra dagar så inträffar den bara en gång i veckan, ca 4 gånger i månaden och 52 gånger om året. Men på något sätt så har just denna Fredagen känts extra efterlängtad, men det blir kanske så om man har mycket att göra på jobb, och hur man än gör så hinner man inte med det man ska. Om man sen ovan på detta lägger till faktorn som jag gillar att kalla "panndöda idioter faktorn" så blir det inte mycket bättre.
Vad innebär då denna faktorn, man kan väl säga som så här att det är ju mina kunder den berör.
För er som någon gång beställt något hem till er och det kommit hem en lapp i brevlådan där det står att man ska vara hemma mellan 0900-1100 den 29/8 2007, så då till att vara hemma mellan de två tiderna, gå inte ut med hunden ut på golfbanan el ut på en långpromenad.
Oftast så står där ju ett nummer som vi kan ringa på fraktsedeln, ringer man då det numret efter det att man knackat på dörren och där vederbörande svara och säger att
-"jag är hemma om 15-20 minuter, kan du vänta på mig?"
-Nej
-Vad ska vi då göra?
-Jag kör in det till malmö igen, så får du stå för en frakt till eftersom du inte är hemma
-Nä, det tänker jag minsann inte göra, kan du inte komma tillbaka senare
-Nej
-Nä då får jag ringa schenker och prata med dem, vad heter din chef?
-Ja gör du så, Micke Kvist heter han, men det är inte lönt du tar strid med honom, för han kommer säga precis samma sak som mig, är du inte hemma får du skylla dig själv.
-Jasså det kommer han, ja jag ringer schenker ändå hejdå (väldigt otrevlig och snutig betoning)
-Ja gör du då Hejdå, (ngt irriterad)

Och om man nu tänker som vissa idioter gör, 14-20 minuter på en arbetsdag som är 8 timmar lång, det är ju inte så mkt, men nu är det så att jag har ju inte bara ett stopp jag brukar ha runt 15 stopp, och om då alla krånglar på samma sätt, då är vi helt plötsligt uppe i 15*20 min vilket blir 300 min vilket man i sin tur kan bryta ner till 5 timmar för att göra det enklare.
Vilket betyder att jag har 5 timmars väntan varje dag om alla skulle krångla på ett och samma sätt, sen ska jo godset av med och det tar kanske 10 min att greja med allt sånt, så då har vi 150 min till att lägga på där el 2.5 h. så bara där är vi uppe i 7.5h.
Ja men då kan ju vissa tänka som så här, man kan ju rulla av godset under tiden som man väntar, ja det kan man förvisso, men det gör man inte. Man rullar inte av godset förrän man har en påskriven fraktsedel. För om jag rullar av godset och de kanske ser att de beställt fel grejer el så, så kan de vägra skriva på och då tar det 5 10 min till att få på det igen. Och då har man ju förlorat ännu mer tid på det hela. Vid det här laget är vi nog uppe i en full arbetsdag, och jag har bara en halv på mig att tömma bilen för sen är det dags att börja hämta saker.

Så med andra ord, om ni får en avisering där det står när ni ska vara hemma, så se förfan till att vara hemma då, första gången så står för det mesta avsändaren för frakten om det är ett någerlunda seriöst företag, men andra gången får du betala själv, och har du då beställt 2 ton sten så svider det rätt bra i plånboken att betala det själv.

Sen finns det ju de som gör det hela ännu värre, de tror att de är så mkt bättre än alla andra, detta är väldigt vanligt i ljunghusen framförallt. Där inbillar de sig att man ska bära in grejerna i huset med och sätta det på plats...jag säger bara en sak ICKE!!!!!
Ska jag vara riktigt grinig så behöver jag bara sätta det innanför tomtgränsen, är de sen 100 meter från själva huset, så blir det din huvudvärk.



Det är grejer som de här som gör ens dag helt underbar.

4 kommentarer:

k sa...

Hahaha fan va hårt! Människor förväntar sig mkt här i värden.

Axel sa...

ja de gör ju tyvärr det, och man kan inte få dem till att inse varför de har fel.

CJ sa...

Vi har en Schenkergubbe som brukar leverera band till jobbet, känner du honom? Han är otroligt lik denne karl: http://youtube.com/watch?v=tnfEx7yg1v0
Han är alltid så jävla förbannad att alla blir rädda när han kommer. Om han skulle komma med nåt extra tungt (t ex en dator) så gäller det fan att hålla sig undan.

Axel sa...

Hahah nej det gör jag inte, schenker i malmö är rätt stort de har minst 300 anställda...